Ramp met Hindenburg - Duitslandinfoblog.nl
16087
post-template-default,single,single-post,postid-16087,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive

Ramp met Hindenburg

Ramp met Hindenburg

06 mrt Ramp met Hindenburg

In mei 1936 maakte de gigantische zeppelin de Hindenburg haar eerste trans-Atlantische vlucht. Radioverslaggever Herbert Morrison sloeg het geheel gade en rapporteerde live op de nationale radio. Zijn verslag werd radiogeschiedenis. Wat een feestelijke gelegenheid moest worden veranderde al snel in een nachtmerrie: de Hindenburg vloog plots in brand. Op 6 mei 1937 komen 35 mensen om het leven tijdens de ramp met de LZ129 Hindenburg, het grootste passagiersluchtschip dat ooit was gebouwd. De ramp met Hindenburg luidt het einde van het tijdperk van de zeppelins in.

ZeppelinRamp met Hindenburg

Iedereen kent de sigaarvormige ballonnen als ‘Zeppelin’, al zijn het formeel ‘luchtschepen’. De Duitse graaf en luchtvaartpionier Ferdinand von Zeppelin (1838-1917) heeft zijn naam aan deze schepen verbonden. Hij werkte het principe van de heteluchtballon, een uitvinding van de gebroeders Montgolfier, uit. Hij maakte een bestuurbare luchtballon met metalen geraamte.

Hindenburg

De Hindenburg is de grootste zeppelin die ooit is gebouwd, De zeppelin is driemaal zo lang en tweemaal zo hoog als een Boeing 747 van nu. Bij het ontwerp had men grote zorg besteed aan zowel de veiligheid als de schoonheid ervan. Aan boord waren 70 luxueuze hutten, een lounge, een eetzaal en bar, allemaal luxueus aangekleed. Brede wandelgangen met grote ramen zorgden voor een prachtig panorama. De Hindenburg werd daarom een groot zwevend paleis genoemd.  Heel veilig is de zeppelin echter niet. De zestien enorme gascellen zijn gevuld met het brandbare waterstof. De ontwikkelaars van het luchtschip hadden liever gezien dat de cellen gevuld werden met een onbrandbaar helium. Alleen de Verenigde Staten kunnen dat element op dat moment echter op grote schaal leveren en de Amerikanen weigeren helium aan Duitsland te leveren.

Ramp met Hindenburg

Ramp met HindenburgDe Hindenburg, vernoemd naar Paul von Hindenburg, was een groot succes en de trots van Adolf Hitler. De Hindenburg werd oorspronkelijk gebruikt als propagandamiddel.  In het eerste jaar (1936) gingen circa 1.300 passagiers met de zeppelin van Frankfurt naar Lakehurst. Men verwachtte nog meer passagiers voor het komende jaar. Maar toen ging het goed mis. Op 6 mei 1937 zou de Hindenburg aanleggen in de marine luchthaven Lakehurst. Echter, de landing werd uitgesteld wegens slecht weer. De kapitein, Max Pruss, besloot boven New York te blijven hangen om de passagiers een spectaculair uitzicht te geven op het Empire State Building, Central Park en Times Square. Na nog een uur te hebben gewacht kreeg Pruss toch toestemming om te landen. De duisternis begon in te vallen en het weer was enigszins verbeterd. De Hindenburg begon haar landing. De zeppelin was zo ontworpen dat ze met de neus aan een aanlegmast werd vastgelegd. Bij het aanleggen aan de landingsmast vliegt hij in brand boven het Lakehurst Naval Air Station in New Jersey. De ene na de andere gascel explodeerde, op meer dan 20 kilometer afstand waren de explosies te horen. In 37 seconden wordt de Hindenburg door vuur vernietigd; 36 van de 97 passagiers en bemanningsleden komen om.

Radio Ramp met Hindenburg2

Radioverslaggever Herbert Morrison sloeg het geheel gade en rapporteerde live op de nationale radio. Zijn verslag van de ramp met Hindenburg werd radiogeschiedenis. Wat een feestelijke gelegenheid moest worden veranderde al snel in een nachtmerrie: de Hindenburg vloog plots in brand. ‘It burst into flames! … It’s fire and it’s crashing! It’s crashing terrible! Oh, my! Get out of the way, please!’ aldus Morrison.

Oorzaak

Waardoor de Hindenburg nu echt in brand is gevlogen, dat zal niemand weten. De Hindenburg was gevuld met waterstof, een uiterst ontvlambaar gas, in plaats van met een minder brandbaar alternatief zoals helium. Over de oorzaak van de brand bestaan verschillende theorieën. De zeppelin zou door de bliksem zijn getroffen, vernietigd door een bom of pistool, sabotage? Draagt het poederaluminium in de verf bij tot de explosie? We denken nu te weten dat de combinatie van lekkend waterstofgas, zoals via een defecte of slecht werkende klep of draad, en de opstapeling van elektrostatische elektriciteit door een onweersbui het vuur kan hebben ontstoken. Dat kan gebeurd zijn als de bemanning de landingstouwen naar beneden gooit, die mogelijk de zeppelin aarden en de elektrostatische elektriciteit ontladen. Wat men wel weet is dat de verschrikkelijke Hindenburgramp in het geheugen gegrift stond en dat de commerciële luchtvaart met luchtschepen in 1937 ten gronde ging. Het tijdperk van de zeppelin, het vaartuig en symbool van de toekomst, werd in 37 seconden afgesloten. De zeppelin werd iets om maar snel te vergeten.

Video Ramp met Hindenburg

Geen reactie's

Geef een reactie