Duitse verkeersdiscipline - Duitslandinfoblog.nl
15884
post-template-default,single,single-post,postid-15884,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive

Duitse verkeersdiscipline

Duitse verkeersdiscipline

17 jun Duitse verkeersdiscipline

Gastblog over Duitse verkeersdiscipline door Frank de Munnik (Nederlander woonachtig in Duitsland)

De meeste Nederlanders menen dat Duitsland het Walhalla is voor, snelle, bestuurders. Na de grens kan het gas op de plank of het handvat geopend. Vergis u niet. Ja, theoretisch bestaat er geen snelheidsbeperking op de Autobahn. En mag men op Bundesstraßen minimaal 100, soms ook sneller. Maar alleen daar waar geen beperking wordt aangegeven! En die zijn er vele. Op ca. 60 % van de Autobahnen is de snelheid beperkt tot 120, 100 of zelfs 80. Meestal vanwege milieu e/o geluidshinder.

Opletten!

Als u net de grens over bent, kunt u inderdaad even gas geven, maar binnen een half uur rijdt u het Ruhrgebiet binnen en dan zou ik mijn voet er toch maar afhalen cq. de hand terugdraaien. Er zijn véél flitspalen en ook regelmatige politiecontroles en natuurlijk onopvallende (video)Polizei.

Duitse verkeersdisciplineVerkeersboetes en punten

Boetes in Duitsland zijn weliswaar naar onze begrippen laag. Voorbeeld: men beklaagde zich vorig jaar dat autorijden met een telefoon in de hand van 40 euro naar 60 ging. Kom daar in Nederland eens om. Wat dat betreft bent u als buitenlander niet zo slecht af. Duitsers wel want die krijgen daarbij punten in Flensburg. En, volgens de nieuwe regeling, is men na 8 punten zijn rijbewijs kwijt. Afhankelijk van het soort overtreding kunnen punten tot 10 jaar blijven staan!

Ik zelf ben allang geen hardrijder meer. Het heeft met de huidige drukte totaal geen zin (ah, ik kon het wel hoor: mijn record was Parijs-Amsterdam in 3,5 uur, dus reken maar uit, de NS doet er langer over…tot ze echte treinen kopen) en heb in 4 jaar hier pas één boete gekregen toen ik even niet oplette; 10 euro! Haha.

Wordt men met veel te hoge snelheid betrapt, dan kan de politie opleggen dat het rijbewijs tijdelijk wordt ingeleverd, bv. voor 3 of 6 maanden. Aardige is weer dan dat men, in tegenstelling tot Nederland, gewoon verder mag rijden en later mag aangeven welke maanden men het openbaar vervoer gaat gebruiken…

Duitse verkeersdiscipline

Toen ik eind jaren ´70 voor het eerst zelf in Duitsland met de auto reed, was ik onder de indruk van de Duitse verkeersdiscipline. Als er al eens een bord 100 stond werd onmiddellijk geremd, bij het afslaan in de stad stopte men eerst en als er echt geen voetganger aankwam reed men pas verder. Dat is verdwenen.

Het eerste dat nu opviel, was dat ik nog nooit zoveel auto´s zag met kapotte lichten. Nou kan dat aan de techniek liggen; ik weet uit ervaring dat je bij een huidige Mercedes de halve motor moet uitbouwen om de lampen te bereiken. Maar er wordt ook niet meer gestopt voor voetgangers, rood is slechts een indicatie van de mogelijkheid tot stoppen, rechts inhalen is heel normaal. En ook vinden de meeste Duitsers, zelfs bij wegwerkzaamheden, dat de snelheidsbeperking voor anderen geldt.

Daarnaast meent een behoorlijk aantal dat snelheidsvrijheid niet alleen een recht is, maar ook een plicht. Oftewel, je moet 200 rijden ook al is er een stortbui of sneeuwt het en ga vooral opzij als ik er aan kom. Het aantal ernstige ongelukken ligt hierdoor dan ook aanzienlijk hoger dan jaren geleden.

En nog een waarschuwing: de adviessnelheid, ook daar waar die in principe vrij is, ligt op 130. Rijdt u harder en veroorzaakt een ongeluk dan ligt de bewijslast bij u, omdat u onnodig risico hebt genomen. De verzekering zal in eerste instantie u de schuld geven!

NL

Sowieso zijn Duitsers huiverig voor Nederlandse kentekens. Uw NL sticker betekent hier: Nur Links en dan ook nog met een caravan…! Ze zouden ze graag bij de grens terugsturen. Vrij uit plankgas rijden op de Autobahn is dus ook hier een illusie! Moet men toch voor naar de Nürburgring…

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn informatie over de Duitse verkeersdiscipline en hou er komende zomer dus rekening mee als u de grens naar Duitsland passeert.

Geen reactie's

Geef een reactie