Das Auto - Duitslandinfoblog.nl
15873
post-template-default,single,single-post,postid-15873,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive

Das Auto

Das Auto

11 jul Das Auto

Gastblog over das Auto door Frank de Munnik (Nederlander woonachtig in Duitsland)

Das Auto is heilig in Duitsland. Niet zo vreemd natuurlijk omdat met Audi, BMW, Mercedes, Opel, Porsche en Volkswagen een gigantisch economisch belang wordt vertegenwoordigd. O, Ford ook nog natuurlijk. Maar er wordt ook wel degelijk geprobeerd de auto en het milieu samen te brengen (en nee, we gaan het niet over sjoemelsoftware hebben).

Milieuzone

Vrijwel alle Duitse steden kennen een milieuzone. Geregeld op een manier waar Nederland nog iets van kan leren. Niet per stad maar zelf iets instellen, zoals auto´s van 20 jaar oud mogen er niet in of diesels helemaal niet, wat onzin is. Iedereen moet een Umweltsticker op de auto hebben, die aangevraagd wordt bij de TÜV (kan ook in Nederland. Kost ca. 17 euro en blijft „eeuwig“ geldig). De TÜV controleert eenvoudig aan de hand van het kenteken wat voor motor het betreft en wat de bijbehorende uitstoot is. Ongeacht leeftijd of brandstof. Denkt u daaraan als u naar Duitsland reist, want er wordt veel op gecontroleerd, en u krijgt zonder sticker een boete cq. u mag de stad niet in totdat u een sticker hebt!

Das Auto

Ik schrijf dit mede omdat ik twee oldtimers bezit. Een Renault 25 uit 1992 op Nederlands kenteken waarmee ik straks Rotterdam en Utrecht niet meer in mag, terwijl ik hier de groene sticker heb die me overal toelaat… Hij had namelijk  voor die tijd al een geavanceerd uitlaatsysteem, dus met de uitstoot is niks mis. Het gaat niet om leeftijd Nederlandse politici…!

Oldtimers

Nou woon ik bij Stuttgart „Heim von Mercedes & Porsche“, maar met de laatste heb ik niet zoveel. En ik besloot een oude jeugdliefde te gaan zoeken, de Mercedes coupé uit eind ´70, begin ´80. Dat was nog niet zo eenvoudig, omdat ik het model met de verbeterde motor wilde (na ´82) en ouder dan 30 jaar, want dan kon ik een H-kenteken krijgen (dat leg ik zo uit). Dus mijn „bandbreedte“ bestond uit (dit speelde in 2014) 2 jaar. Het is gelukt!

Das AutoH-kenteken

Maar nu komt het: het H-kenteken. Men beschouwt hier de auto als een cultuurgoed dat bewaard moet blijven. En in tegenstelling tot Nederland zijn daar voordelen aan verbonden. De auto wordt eerst door een onafhankelijk bureau gekeurd. Niet alleen op technische staat maar ook op merk & type, en of dat de moeite waard is om op de weg te blijven zien. Een klassieke Mini bijvoorbeeld krijgt het niet, dat vindt men hier geen Duits erfgoed (ook al heeft BMW inmiddels het merk gekocht). Voordeel: ik betaal een Pauschale van nog geen 200 euro aan belasting, waar dat voor zo´n auto normaal 700-800 zou zijn. Hetzelfde geldt voor de verzekering. En, let op, ik mag overal rijden, heb met H-kenteken geen Umweltsticker nodig.

Leuk is ook nog dat je hier zelf je kenteken mag bepalen. Natuurlijk, zoals bekend mag worden verondersteld, begint het met de letters van de Kreis. In mijn geval LB, van Ludwigsburg, maar de rest beslis je zelf, mits nog vrij natuurlijk, met nu als enige voorwaarde bij mijn auto dat het met H eindigt. Maar daar krijg je heel wat voor terug.

 

Ook interessant om te lezen:

Geen reactie's

Geef een reactie